Friday, November 16, 2012

Takuti Tuhanmu

Jasad makanan cacing tidak mengenal erti takut kepada Tuhan. Kita tak bisa mengerti erti takut ini. Kita belum faham. Hanya semata-mata tumpuan. Hanya semata-mata kita zuhud dan yakin dengan Tuhan sahaja yang membolehkan kita mengenal erti takut kepada Tuhan. Selagi mana jiwa kita tidak datang zuhud dan yakin, setakat itu saja takut Tuhan yang kita boleh faham. Tanda erti takut Tuhan itu boleh kita lihat dan faham melalui tindak-tanduk badan kita sendiri. Perkara ini tidak boleh dipura-pura oleh jasad makanan cacing.

Jadi ,dalam masalah ini ,untuk mengatasi segala kemelut kehidupan dan melaksanakan Islam ialah kita rantai nafsu kita dengan takutkan Tuhan dan hukuman-Nya. Kita mesti tinggalkan zina hawa nafsu kita dan dunia kita. Itulah yang dikatakan takut pada Tuhan, kerana yang dikatakan takut ini bukan boleh ditafsir oleh perasaan media yang berkecamuk dengan hawa nafsu.

Erti takut itu juga ialah kita tidak melakukan perkara-perkara yang diingini oleh hawa nafsu dan dunia dan tunduk yakin pada Tuhan mengikut susunan yang Allah Taala kenakan pada kita, mengikut aturcara keredhoan-Nya. Di sini hendaklah kita cuba dan terus mencuba.

Kita lihat dari zaman Rasullullah, sahabat dan tabiin, orang yang takut akan Tuhan bukanlah orang yang pura-pura dan mereka menjadi tonggak di dunia iaitu di hadapan orang-orang kufar dan musyrik sehingga mereka sanggup mengorbankan harta dan nyawa kerana takutkan Tuhan. Contoh terkini orang yang takut akan Tuhan ialah Jalaluddin Haqqani, Osama Bin Laden dan anggota- anggota Al-Qaeda yang lain. Mereka menjadi penggempur utama orang-orang kufar dan musyrik di Afghanistan. Sel-sel hawa nafsu Ammarah telah dapat mereka tewaskan sehingga nikmat kehidupan dunia bukan lagi menjadi matlamat. Kesenggsaraan hidup dalam buruan dan di tengah kegersangan gurun Afghanistan tidak dirasai kerana mereka merasa nikmat manisnya iman kerana mereka sangat takut akan Tuhan daripada takutkan M16 atau roket-roket penggempur musuh. Inilah contoh orang yang takut akan Tuhan.

Seorang daripada murid saya yang takut akan Tuhan telah merantai hawa nafsunya dengan takut akan azab api neraka. Menurut ceritanya, suatu malam dalam hujan lebat, seorang gadis Cina telah datang berteduh di pondoknya. Gadis Cina ini menyalin pakaiannya dan bermalam di situ. Ujian Allah, si pemuda beriman tiba-tiba terasa nafsu syahwatnya begitu memuncak apabila memandang gadis Cina itu.

Pemuda yang takut akan Allah itu merantai nafsunya pada malam itu dengan mencucuh jarinya pada api lilin agar panas api lilin dapat mengingatkannya kepada panas api neraka yang lebih dahsyat dan lebih hebat. Kepanasan api lilin dan ingatannya kepada api neraka menyebabkan syaitan-syaitan yang merasuknya pada malam itu terpaksa ‘surrender’ dan bertempiaran lari, manakala nafsu kebinatangannya dapat ditundukkan.

Di sini, kita mestilah menggempur dan menghancurkan sel-sel kekufuran dan kesyirikan yang ada di dalam setiap badan manusia agar kembali kita untuk takut kepada Tuhan.

No comments: