Wednesday, April 6, 2011

kematian Saiful Syazani Saiful Sopfidee. dimanakah pembelaan dari pihak PAS?


Saiful Syazani Saiful Sopfidee. seorang kanak-kanak berusia 7 tahun yang bersekolah di Sekolah Rendah Islam Al Furqan, Jejawi. Berita kematiannya dimaklumkan akibat dari kecederaan oleh seorang penyokong PAS yang bertindak membelasah kanak-kanak tersebut (selama 2 jam) hingga menyebabkan kecederaan dalaman. kejadian dibelasah oleh orang kuat PAS tersebut sebagai tindakan tatatertib di asrama sedemikian. berita penuh

Satu soalan yang ingin diajukan. bolehkah dengan sekadar meminta maaf sahaja sudah cukup untuk menebus kesalahan ini? Inilah yang dimalkan oleh puak PAS apabila melakukan kesalahan. Sekadar memohon maaf dan kemudiannya mengulangi dan terus mengulangi kesalahan yang sama. Apabila UMNO melakukan kesalahan kecil, terus saja puak PAS melenting macam kuda liar marahkan UMNO. Bila ada saja silap UMNO dalam pengurusan sesuatu maka akan besarlah isu tersebut dibangkitkan.

Bagaimana PAS mahu mentadbir negara jika perkara sekecil ini pun tidak mampu ditangani. Apakah telah ada dalam peraturan sekolah kelolaan PAS bahawa setiap pelajar yang melakukan kesalahan akan diikat dan kemudiannya dibelasah sebagai ganti kepada hukuman rotan yang biasa dilakukan di sekolah milik kerajaan BN?

Parang Pedang bersyukur kerana belajar di sekolah kerajaan kerana nasib serta kebaikan terjaga dan dilindungi oleh akta. Bukan auta seperti yang dilakukan oleh puak PAS. Tidak ada dalam hukum Islam bahawa untuk membuktikan sesuatu perbuatan jenayah adalah dengan memukul si tertuduh. Memang jelas terpampang wajah jahiliyah didalam jiwa pengikut PAS. Masakan tidak jika kerana hal sekecil itu tak boleh dilakukan secara psikologi, atau mungkin orang PAS ni memang 'psiko' kerana terlalu taksub pada ajaran parti dan bukannya pada agama.

Harapnya selepas ni orang ramai akan ambil iktibar bahawasanya keselamatan anak-anak disekolah bukanlah terjamin dengan nama sebuah parti. Sebaliknya keselamatan itu terjamin berpandukan sejauh manakah pegangan sekolah pada kepatuhan undang-undang.

Parti tak melambangkan agama dan agama tak menonjolkan parti.

2 comments:

couver said...

hadoi budak kecik pulak tu dia tibai macam takder akal, dah la takde mak kesian gila la budak tu. Lagi satu diorang ni suka pukul orang pilih bulu, cuba bapak budak tu pengepam minyak dekat laut, ataupun bertitle DR, haram nak marah ,jentik telinga pun tak berani kalau buat salah. This is a fact not based an opinion. Ustaz sk aku tampar budak yg bapak kerja penggali minyak, masuk court ,last2 dia kena tukar mengajar sk pendalaman.

Lada Sulah said...

Mintak izin tuan tanah copy artikel ni...

http://lada-sulah.blogspot.com/