Wednesday, February 2, 2011

Teguran 'mesra' untuk Anggota Polis Trafik Ipoh.

Pada artikel kali ini, Parang pedang secara peribadinya ingin menyampaikan rasa terkilan dengan sikap segelintir anggota Polis trafik Ipoh atas sikap kasar mereka. Pada hari ini, 2 Februari 2011 jam 1.30 petang, Parang Pedang sedang mencari tempat meletak kereta disekitar Jalan Sultan Idris Shah berhadapan dengan BSN dan Bank Muamalat Ipoh. Kebetulan dihadapan kenderaan parang Pedang ialah sebuah kereta Proton Wira yang hendak keluar dari tempat letak kerenderaan tersebut. Waktu sedang menanti keluarnya kereta tersebut, Parang Pedang telah didatang seorang anggota Polis Trafik pada waktu yang Parang sebutkan tadi.

Sememangnya Parang Pedang dah berikan isyarat kereta untuk menunggu kereta tersebut keluar dan mengambil sedikit masa. Sebagai menghormati anggota Polis Trafik tersebut, Parang Pedang sendiri membuka tingkap dan memberikan salam (Anggota Trafik Beragama Islam. Tanpa menjawab salam dan dengan kasarnya Anggota Trafik tersebut menengking Parang pedang menyuruh kenderaan yang dinaiki supaya jalan. Terkedu juga Parang Pedang bila ditengking begitu sedangkan orang ramai sekeliling melihat apa yang berlaku.

Apakah ini yang diajar oleh akademi Polis ke atas orang awam? Siapakah yang boleh menjawab segala apa yang telah berlaku? Parang Pedang masih boleh memikirkan tindakan lebih beradab dengan meminta maaf kerana memang salah parang Pedang sendiri atas sebab berhenti ditempat yang tak sepatutnya. tapi parang pedang bukan sengaja letak tanpa sebab. Memang parang Pedang nak meletakkan kenderaan ditempat tersebut dan menanti kenderaan yang mahu keluar dari tempat letak kereta berkenaan.

Rasanya biarlah Parang pedang rahsiakan nama, nombor anggota serta nombor plat motor anggota polis berkenaan demi menjaga nama baik anggota polis. Harapnya pihak atasan dapat menjaga nama baik serta tata tertib semua anggota polis dibawah mereka. Parang pedang faham faktor cuaca menambahkan lagi tekanan kerja mereka yang bekerja dibawah matahari terik, tapi jangan jadikan ia alasan unuk tidak bersikap sopan.



Kenapa motor-motor ini tidak disaman kerana meletakkan motor di tempat letak 'kereta'?

No comments: