Monday, January 31, 2011

Kenali DAP dari sudut masyarakat Islam di Malaysia

DAP atau nama panjangnya Democratic Action Party merupakan sebuah parti politik yang telah bertapak di Malaysia sejak sekian lama. Dasarnya ialah memperjuangkan sistem demokrasi secara total serta mengimpikan sebuah kerajaan republikan sesuai dengan ideologi demokrasi sebenar. Antara negara demokrasi yang mengamalkan dasar republikan ialah Indonesia serta Singapura. Matlamat DAP adalah untuk membentuk negara republik seperti mana yang berlaku di Singapura. Namun begitu sistem republik tidak boleh dilaksanakan di Malaysia atas sebab-sebab tertentu demi menjaga kedaulatan Islam serta institusi raja-raja.

DAP telah menyusun pelbagai rancangan sekiranya Malaysia berjaya dikuasai oleh Pembangkang. Antaranya ialah menghapuskan beberapa perkara yang berkenaan dengan amalan agama islam seperti Azan serta apa jua yang dibaca menggunakan pembesar suara dengan alasan mengganggu ketenteraman awam dan sebarang tulisan Jawi ditempat awam dengan alasan tiada sesiapa yang ingin membacanya. Dari segi adat istiadat raja-raja, DAP beranggapan bahawa dasar republik adalah milik rakyat sertus peratus dan raja-raja tidak terlibat dalam urusan rakyat. Ini akan membuatkan kuasa para Sultan dan raja-raja di negeri akan hilang.

Telah banyak contoh sistem republikan yang sudah pun menghilangkan kuasa raja-raja dinegara lain. Ini membuatkan ideologi republik yang diperjuangkan oleh DAP wajib ditolak oleh umat Islam dan masyarakat melayu khususnya.

Jika kita membaca akhbar baru-baru ini, kita lihat mantan perdana menteri Singapura iaitu Lee Kwan Yew telah menyeru kepada umat Islam supaya melonggarkan pegangan agama Islam oleh masyarakat disana kerana dianggap punca kemerosotan taraf hidup masyarakat Singapura. Apakah kita juga ingin perkara yang sama berlaku apabila DAP menguasai kita nanti?

akan datang: Bahaya DAP keatas umat Islam secara total serta apakah rancangan DAP disebalik pengaruh PAS dan PKR.

2 comments:

Awekz Bukit Gantang said...

Salam...Awekz, mohon untuk siarkan artikel ini di blog Awekz...terima kasih...

Laksamana Parang Pedang said...

silakan...nanti saya masukkan lagi artikel tentang komplot PAS, PKR dan DAP keatas Malaysia.