Monday, March 30, 2009

BAGI $ "HARAM".. TAK BAGI $ "HARAM JADAH"

Inilah yang kita akan perkatakan dalam budaya polituik hari ini. Mana-mana parti politik pun sama sahaja. jangan dikata parti melayu sahaja. Pembangkang pun ada budaya haram dan haram jadah ni.

Memang orang takkan sebut wang sogokan, biasanya ia dipanggil peruntukan. Peruntukan? diperuntukkan untuk siapa? Pembangkang jangan sembunyikan bangkai gajah dalam tudung saji. UMNO bukan tak nampak apa yang pembangkang lakukan, cuma UMNO diam sahaja sebab tak mahu cari pasal dengan pembangkang. Lain pula dengan para pembangkang, asal beri wang dikatakan sedekah, asal gunakan wang dikatakan sebagai kebajikan. Bila UMNO gunakan wang rakyat, dikata pula membazir, curi wang rakyat. Apakah pembangkang tidak tahu bahawa wang itu disalurkan kepada rakyat kembali tetapi dalm bentuk kemudahan. Jangan tak mengaku kalau saya katakan disini " siapa yang tak kelabu mata bila melihat wang? ". Saya faham ada yang akan kata beri wang itu hukumnya HARAM... tapi bila tak diberi pula maka orang itu HARAM JADAH. Inilah yang berlaku dalam senario politik baik kita dalam Barisan Nasional mahupun PEMBANGKANG.

Maka jalan terbaik bagi kita semua ialah menghapuskan dasar politik wang dalam parti dan melupuskan istilah Haram Jadah kepada mereka yang menentang politik wang. Dengan itu, pastinya maruah setiap parti akan terpelihara sentiasa.

No comments: