Saturday, February 4, 2012

SIAPA TIRU SIAPA?

Kadangkala ada juga rasa panas hati dengan blogger malaun pembangkang ni. Nak dimarah nanti orangnya dah berakal, fikiran matang. Dibiar pulak lain jadinya, macam-macam hal yang tak betul dia buat. Inilah perihal pembangkang apabila mengatakan bahawa corak pentadbiran mereka tidak meniru sistem pentadbiran BN.

Ada seorang blogger pembangkang yang mengaku sistem pemerintahan PAS sama sekali tidak menyamai BN. Parang Pedang nak tanya sikit, yang mana tu tak sama? Dasar ke? Atau perlaksanaannya? Tapi yang sangat pasti, pentadbiran PAS memang haprak. Cubaan meniru tapi tak menjadi maka itulah corak pentadbiran PAS. Ibarat orang kata hangat-hangat taik ayam, baru keluar suam kuku..... Lama-lama sejuk sokmo.

Kesannya adalah pada rakyat apabila menerima janji seindah janji BN tapi sekadar mimpi. Manakan tidak apabila sebaik menang, parti terpaksa menanggung pelbagai hutang selepas pilihanraya menyebabkan perancangan pembangunan rakyat terpaksa ditunda.

Itulah menifesto pembangkang yang indah bagai alam fantasi sedangkan hakikatnya janji basi. Rakyat tertipu dan terus ditipu pembangkang selama satu penggal pemerintahan. Itu dikira sudah cukup baik jika tidak tergadai tanah pusaka sendiri. Bagaimana pula jika harta pusaka dan tanah sekangkang kera digadai pembangkang dengan alasan untuk pembangunan?

Begitu juga penjawat awam dan pelajar U tajaan kerajaan BN. Dihasut untuk membenci kerajaan sedang diri menagih sesuap nasi. Akhirnya sudah menang pembangkang, lain pula jadinya bila segala insentif dan kepelbagaian elaun ditarik balik atas alasan mahu menampung kos pilihanraya.

Berhati-hatilah wahai rakyat, jangan menang sorak sedang kampung tergadai. Kita dikurniakan akal fikiran, gunakanlah dengan sebaiknya. Jangan jadi pengemis di bumi sendiri.

No comments: