Wednesday, October 19, 2011

PAS nak hukum sebat pasangan yang bercerai?

Apa cerita pula kali ini? bila mufti Perak cadangkan akta murtad, mereka perlekehkan. sekarang dah pandai-pandai nak buat hukum hudud baru. sejak bila Allah letakkan hukum bercerai tu sebagai haram sampaikan nak dirotan pula? Yang Parang Pedang tahu Penceraian itu hukumnya sah dan halal cuma dibenci Allah S.W.T sahaja. Nampaknya PAS nak jadi jaguh jantan kepada kaum hawa pula. Adakah ini salah satu daripada umpan bagi memancing kaum hawa dalam pilihanraya nanti?

Adakah ini yang menjadi hukum hudud PAS bila mereka memerintah nanti? Bagi Parang Pedang, penceraian itu bertujuan memberikan hak kepada kaum hawa yang sudah tidak mampu bersama pasangannya disebabkan beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan. Lebih baik daripada digantung tak bertali, tiada status yang tepat.

Nampaknya mungkin PAS Kelantan mahu kaum hawa menderita tanpa suami sedangkan masih belum dilepaskan. Parang pedang harap agar PAS Kelantan melupakan sahaja hasrat untuk mewujudkan hukuman ini. takut nanti ada wanita yang datang mengadu ditinggalkan suami tapi tiada ststus cerai, mampu ke PAS Kelantan nak tanggung.

Sokong sahaja akta murtad yang dibangkitkan oleh mufti Perak kerana itu lebih utama. Nampak sangat PAS terdesak untuk memancing undi dalam pilihanraya kali ini dengan memegang watak superman bagi kaum hawa. apa yang diwujudkan berkaitan undang-undang cerai oleh kerajaan BN telah cukup baik bagi kaum hawa kerana disamping tuntutan hak mereka yang diambil kira, mereka juga diberi pembelaan sewajarnya pihak kementerian. kenapa mahukan kekerasan fizikal dalam setiap penyelesaian masalah sedangkan kaedah psikologi dan perlaksanaan undang-undang sedia ada lebih baik.

P/s : fikir dahulu sebelum keluarkan kenyataan, takut nanti dituduh bontot ayam. Berak tak tentu tempat.

No comments: