Wednesday, October 19, 2011

Hadi jangan perlekehkan cadangan akta murtad

Sangkaan Parang Pedang bila mufti Perak mencadangkan akta murtad sebelum ini maka akan disokong oleh PAS, tetapi lain pula jadinya bila Abdul Hadi Awang mengeluarkan statement yang berbunyi lebih kurang begini : akta murtad tidak perlu sebab ia dalam hudud. Adaka patut dia cakap lagu tu seolah-olah hudud PAS sahaja yang ada hukum murtad.
Hadi tak faham apa maksud sebenar cadangan mufti Perak, beliau mahu memasukkan sistem Islam secara perlahan-lahan ke jiwa semua pihak. Tidak seperti Pas yang mahu menyumbat segalanya secara serentak. Tambahan pula bila yang bercakap adalah seorang tokoh ulama dan yang memperlekehkannya juga ulama. Rasanya perlu Parang Pedang pertahankan cadangan mewujudkan akta murtad ini kerana kalau nak diikutkan hudud PAS, sampai bila pun takkan menjadi sebab sikap mereka yang tidak istiqamah. Sekejap hudud, lepas tu negara berkebajikan dan kemudian hudud semula. Yang mana satu pun Parang Pedang tak faham. Minta maaflah kalau Parang Pedang kurang ajar sikit dalam atrikel ni bila Parang Pedang katakan bahawa PAS serupa tahi ayam dalam segala perancangannya.
Telur sebiji riuh sekampung, itulah yang Parang Pedang boleh bayangkan tentang PAS. Baru merancang sudah dihebahkan kepada semua, entahkan telur siapa yang dieramkan. Kenyataan Hadi Awang yang memperlekehkan cadangan Mufti Perak seolah-olah tindakan PAS sahaja yang betul sedangkan banyak perkara yang dibangkitkan oleh Mufti Perak diterima ramai terutamanya rakyat Perak sendiri dan memberikan manfaat kepada seluruh Perak.

Parang pedang cabar Hadi Awang, hududkan seluruh negeri taklukan PAS jika ia mampu dilaksanakan secara terus. Bagi Parang Pedang, nak wujudkan negara Islam perlu dengan cara menarik rambut dalam tepung supaya rambut terkeluar tepung tak bersembur. Apakah Hadi Awang bercakap atas dasar syok sendiri atau ada pihak ‘luar’ yang mahu cadangan Mufti Perak disekat? Parang pedang tak tuduh, tapi berani kerana benar takut kerana salah. Bukan sebarang kata Parang Pedang keluarkan untuk membantai sesiapa. Cuma merasakan cadangan Mufti Perak Perlu dipertahankan demi kesejahteraan umat Islam.
Nasihat untuk Hadi Awang, cukuplah orang lain dah malukan PAS. Jangan ditambah lagi cirit dilubang, takut-takut diri sendiri jatuh ke dalam. Parang Pedang tetap Parang Pedang, hanya seorang pemuda yang sayangkan ulama’ terutamanya dari Perak.

No comments: