Saturday, April 9, 2011

Wan Azizah tak mahu terima hakikat


Betul ke? itulah yang terpacul dari mulut Parang Pedang apabila Wan Azizah iaitu isteri kepada AI apabila dia beriya-iya mempertahankan suaminya sedang menghadapi pertuduhan skandal seks dengan seorang pelacur. Tindakan ini dilakukan tidak pasti sama ada atas kebenaran ataupun kesetiaan kepada suaminya yang mungkin menyembunyikan suatu rahsia dari pengetahuan beliau. Mengikut pendakwaan seseorang yang menuduh AI melakukan perbuatan haram bersama pelacur tersebut, kejadian yang berlaku melibatkan sebuah hotel sedangkan isterinya mendakwa ia AI berada di rumah. Adakah Wan Azizah cuba menyembunyikan sesuatu atau sekadar ingin menyedapkan keadaan? Apakah Wan Azizah terlalu mempercayai suaminya hinggakan setiap aktiviti suaminya tidak diambil tahu? Kebiasaannya sikap tidak ambil tahu inilah yang menimbulkan masalah apabila suami mengkhianati kesetiaan isteri. Bagaimana pula jika Anwar berada ditempat lain selain apa yang diberitahu kepada isterinya? Ini bukanlah pertuduhan tetapi ia persoalan kepada situasi yang berlaku.

Parang Pedang harap supaya Wan Azizah berubah sikap dengan menyampaikan kebenaran kepada rakyat dan mengelakkan diri dari menyembunyikan sebarang fakta. Sepatutnya Wan Azizah menerima hakikat atas pertuduhan ini dan tidak mempertahankan keegoannya. Rakyat sudah mula muak dengan sikap sebegini sejak kemenangan besar PKR pada 2008 lagi. Tidak ada orang yang mulia hatinya hingga tidak melakukan sebarang kesalahan termasuklah AI. Jika dia mengatakan bahawa sumpah secara Islam adalah sumpah UMNO, mengapa tidak digunakan opsyen lain iaitu menyerahkan bahan bukti iaitu Jam omega? Bagaimana pula dengan pengakuannya bahawa AI bukan si pelaku dalam video tersebut? Apakah AI berani bersumpah dengan kalimat Wallahi Wabillahi Watallahi untuk membuktikan kebenarannya? Itulah sumpah yang dianjurkan Rasulullah jika tiada bukti sedangkan peristiwa itu pernah terjadi.

Melihat pada dakwaan itu (anwar tidak bersalah) diikuti dengan barua yang bertepuk tangan menyokong kenyataan bahawa Sumpah islam hanya sumpah UMNO memang menambahkan kebencian rakyat kepada AI dan Wan Azizah. Dan persoalan yang ingin ditanya ialah kenapa jam tersebut tidak ditunjukkan walau sesaat kepada umum agar memuaskan hati semua pihak?

Harapnya semua saksi yang pernah tertembung dengan AI ketika waktu kejadian tidak gentar untuk tampil menyatakan kebenaran agar rakyat tidak lagi tertipu dengan lakonan sebegini. Parang Pedang berharap agar keegoan Anwar dan keluarganya dapat ditundukkan oleh yang maha Esa demi keamanan semua pihak sama ada pro mahupun kontra.

Parang Pedang pada mulanya simpati dengan AI sebab dimalukan, tapi nampaknya simpati itu hilang dengan sikap keegoan ahli keluarganya yang angkuh dan menghina bangsa. Adakah sumpah secara Islam itu hanya sumpah orang UMNO? Apa pula sumpah cara pembangkang?

No comments: