Monday, April 11, 2011

Adakah Media hipokrit? Atau Dia yang putar belit?

Tadi Parang Pedang ada menonton Berita jam 8 malam, isu berkenaan sikap AI yang melenting apabila ditanya wartawan berkenaan isu kehilangan jam tangan Omega. Antara dialog AI ialah mengatakan bahawa media bersikap hipokrit dalam menyiarkan maklumat kepada umum. Kenapa dikatanya bahawa media bersikap hipokrit sedangkan media hanya mengatakan apa yang dinyatakan oleh AI. Jadi dimanakah sikap hipokrit yang ditunjukkan itu sedangkan apa yang disiarkan ialah apa yang pernah dikeluarkan olehnya.

Bagaimana pula dengan media yang berpihak kepada AI? Adakah media tersebut bercakap benar atau sama seperti media yang lain? Sikapnya yang tidak menghormati soalan dari media telah menyinggung semua pihak media sama ada media cetak, media elektronik mahupun media baru. Pihak media cuma mahukan kepastian yang terbuku dihati para penonton, pendengar dan pembaca. Dimanakah sikap adil yang didakwa diperjuangkannya atau adakah sekadar adil untuk mereka yang menjadi kroninya semata-mata?

Ternyata sekali AI adalah seorang yang hipokrit dan pandai berputar belit. Sebagai seorang yang profesional, dia seharusnya menjawab segala soalan yang dilemparkan dan memulangkannya dengan baik dan cekap. Bukannya dengan melenting serta mengherdik wartawan yang bertanyakan soalan. Apakah sudah tiada individu yang mahu dijadikan ayam laga dengannya selain wartawan? Atau tidak sedarkah dia bahawa apa yang ditanya oleh wartawan adalah persoalan yang diajukan oleh rakyat. Soalan yang mudah iaitu ‘kenapa tak serahkan jam tersebut’. Sepatutnya dia mampu menjawab dengan baik atau mengatakan tidak ada komentar dapat diberi. Bukannya bertelagah dengan wartawan terbabit, itu saja.

Didalam situasi saat akhir minggu berkempen, AI sempat mengeluarkan kata-kata kasar terhadap wartawan telah menonjolkan sikap sebenar dia hinggakan timbul kisah Altantuya dan Najib pula. Apa kena mengena Dato Seri Najib dengan kes dia? Mengapa harus putar ayat ke perkara lain? Jadi fikirkanlah wahai rakyat bahawa bertapa dia tidak mahu bersikap profesional dalam menjawab pertanyaan wartawan. Apa pula yang bermain difikiran anda semua apabila insiden sebegini terjadi? ……………………………jawab sendiri……………………………..

No comments: