Saturday, December 17, 2011

RM 18 Juta sangat berbaloi untuk peruntukan perlancongan di Perak.




Siapa kata Perak tiada potensi untuk dibangunkan sebagai pusat perlancongan negara ini? Apabila pembangkang cuba menjadi hero kampung, inilah jadinya.pembentangan bajet Perak 2012 telah memperuntukkan sebanyak 18 Juta berbanding tahun lalu hanya 10 juta. Namun begitu, didalam sebuah komen oleh ADUN Simpang Pulai yang kurang bersetuju dengan peruntukan yang diberi. Tidak nampakkah oleh Chan Ming Kai akan potensi perlancongan Negeri Perak yang mampu menaikkan nama negeri ini? Chan cuba terjun gaung apabila memalingkan wajahnya daripada kenyataan bahawa Perak mampu dibangunkan sebagai tempat perlancongan.
Kita liha potensi Negeri Perak sebagai kawasan yang kaya dengan sumber batu kapur, bukan sahaja menjadi pembekal produk marmar malah disebalik kewujudan batu kapur disini mampu menjana sumber ekonomi dari sudut perlancongan. Parang Pedang selalu melawat kawasan-kawasan perlancongan disini yang terkenal dengan gua batu kapur. Sebut sahaja dimana yang ada kawasan rekreasi batu kapur, Gunung Lang, Perak Tong, Sam Poh Tong juga Kek Lok Tong ,tidak termasuk lagi kawasan perkelahan air terjun dan sungai serta air panas semulajadi disamping keindahan pantai di Negeri Perak. Bagi Parang pedang, risiko tetap risiko jika kita melaburkan sejumlah RM18 juta sebagai peruntukan. Tetapi kita telah melihat potensi kawasan yang hendak dibangunkan sememangnya akan membawa hasil dikemudian hari.
CMK yang sepatutnya melihat kesan positif disebalik pelaburan 18 Juta tersebut lebih melihat kesan negatifnya yang tidak seberapa. Kerajaan telah mengkaji terlebih dahulu kemampuan pulangan hasil dari sumber perlancongan ini, maka tidak hairanlah jikalau dinaikkan peruntukan dari 10 juta ke 18 juta ringgit. CMK mungkin lebih tahu tentang masa depan negeri Perak dari sektor perlancongan, akan tetapi hanya sekadar menutup mata apabila yang membangunkan sektor perlancongan itu bukan dari partinya sendiri.



No comments: