Sunday, December 19, 2010

Siapa khurafat? Nizar atau Zambry?

Baru-baru ni Parang pedang ada dengar tohmahan balaci-balaci Tan Ah Chong yang pernah gila talak nak berebut jawatan menteri besar Perak. Nampaknya kali ni melampaui lagi celaka diorang bila mengatakan Dato’ Seri Zambry melakukan amalan khurafat. Parang pedang tak taulah nak kata apa sebab pada parang pedang, amalan menepung tawar tu Cuma adat dan bukan bersandarkan pada niat menyembah selain dari Allah. Amalan tepung tawar ni sekadar simbol bahawa suatu perkara itu telah dirasmikan. Tambahan pulak mufti Perak dah mengatakan bahawa itu cuma adat dan bukan bersandar pada niat.
Jika dibandingkan dengan apa yang dilakukan oleh Tan Ah Cheong Al Kafir, memberikan penghormatan dengan memegang lilin bagi menghormati si mati telah jelas menzahirkan adat orang bukan Islam. Apa lagi si Al-Kafir ni nak kata? Rasulullah S.A.W. hormat orang kafir mati hanya dengan bangun dari tempat duduknya ketika si mati diusung didepan Baginda. Bukannya menyalakan lilin dan tunduk bagai orang rukuk dalam solat.
Apa yang Tan Ah Chong ni lakukan telah jelas memalukan diri sendiri. Ibarat melempar batu ke dinding, akhirnya batu terpelanting ke diri sendiri. Parang pedang nak tanya kat Tan Ah Chong ni, Siapa yang lebih khurafat? Saudara Tan Ah Chong atau Dato’ Zambry? Mahukah kalau Parang pedang letak dua gambar antara kamu dengan dato’ Zambry sebelah menyebelah dan biarkan orang yang lebih arif menilainya? Parang Pedang malu sangat melihat bangsa ni membabikan diri sendiri demi menurut nafsu Al-juburi.


No comments: